Programowanie I

Materiały do wykładu z modułu Programowanie I. Nowy program studiów inżynierskich na kierunku Informatyka, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Uniwersytet Śląski (od semestru zimowego 2024).

Uwaga — materiały będą się pojawiać przed każdym wykładem, dostępne będą również od listopada na platformie Moodle.

  1. Wprowadzenie — trochę nietypowy wykład wprowadzający, przypomina podstawowe pojęcia i zasady stojące u podstaw programowania — kod maszynowy, asembler, kompilator, interpreter, maszyna wirtualna.
  2. Pierwsze programy — ta prezentacja stanowi podstawę do łagodnego wprowadzenie do zagadnień programowania. Prezentuje on koncepcję algorytmu, sposoby zapisu algorytmów. Przedstawiono pojęcie zmiennej, rolę jej nazwy i typu. Na przykładzie prostego programu wprowadzono podstawowe elementy niezbędne do przygotowania programów w języku Python orz C++. Tu można znaleźć rozszerzone studium pierwszego, przykładowego programu (przelicznik jednostek odległości), implementacje w różnych językach programowania.
  3. Instrukcje sterujące wykonaniem programu, część pierwsza — ta prezentacja stanowi podstawę do omówienia podstaw wykorzystanie instrukcji warunkowych i iteracyjnych w językach Python i C++. Omówiono metody wykorzystania tych instrukcji do realizacji walidacji danych wprowadzanych przez użytkownika oraz realizacji prostej gry — odgadywanie liczby wylosowanej przez komputer.
  4. Instrukcje sterujące wykonaniem programu, część druga — ta prezentacja stanowi podstawę do dalszego omówienia wykorzystanie instrukcji warunkowych, instrukcji wyboru, iteracyjnych w językach Python i C++. Omówiono m.in. metody wykorzystania tych instrukcji do realizacji prostej interakcji z użytkownikiem, realizowanej za pośrednictwem menu konsolowego. Stąd można pobrać spakowane kody trzech przykładowych wersji menu zaimplementowane w języku C++.

CDN…